(Pasaia, 2024ko urriaren 31) .- Proaktibitatea, errepideko irisgarritasuna edo Pasaiako portuko zerbitzuaren malgutasuna dira automozio sektoreak ondoen baloratzen dituen puntuetako batzuk, Ibilgailu eta Kamioi Fabrikatzaileen Espainiako Elkarteak (ANFAC) itsasoko eta portuko garraioari buruz argitaratutako urteko azken txostenean.
Fabrikatzaileek portuaren proaktibitateari buruz duten ikuspegia oso ona da: 5etik 4,4ko puntuazioa du, eta Pasaiako Portu Agintaritzak (APP) bezeroak planteatutako arazoei emandako erantzun proaktiboek eta kudeaketa-sistemaren hobekuntzek 4,6ko balorazioa jaso dute.
Esportazio-trafikoei dagokienez, Pasaiako Portuaren kasuan jarduera nagusia, merkantziaren irteeran arintasun handia ikusten da, eta oso balorazio ona izan du: 5etik 4,6koa.
Bestalde, errepideko irisgarritasunaren balorazioa oso ona da; kasu honetan, 4,5 puntu. Azken hilabeteetan, portuak kamioien sarbidea hobetzeko eta arintzeko lan egin du, eta, horrela, portuko instalazioetara sartzeko itxaronaldiak murriztu ditu.
Gainera, zerbitzuaren malgutasuna eta, zehazki, ohikoak ez diren ordutegi edo egunetan jarduteko aukera dira ondoen baloratutako alderdiak, eta oso puntuazio ona lortu dute, 5etik 4tik gorakoa.
Aitzitik, sare orokorreko obrek mugatutako beste alderdi batzuek, hala nola portura trenbidez sarrerak, eragin negatiboa izan dute aurten lortutako balorazio orokorrean.
PPA hobekien baloratutako portuen rankingeko lehen 5en artean mantentzen da, 5etik 3,9ko balorazioarekin, Tarragona, Santander eta Saguntoko portuen atzetik.
"2025ean posizioak berreskuratzea ahalbidetuko diguten hainbat jarduera lantzen ari gara, trenbidearen ahalmena berreskuratzeko eta baita kamioientzako sarrerak hobetzeko ere. Horrela, porturako sarbide eraginkorra bermatuko da, errepidez zein trenbidez", nabarmendu du David Candelario PPAko zuzendariak.
Joakin Telleria, Pasaiako Portu Agintaritzako presidenteak, Teo Alberro, Pasaiako Udaleko alkateak, eta Francisco Javier Herrero Aparicio, Ekonomia eta Ogasuneko Gipuzkoako ordezkariak, Estatuko Ondarearen Zuzendaritza Nagusiaren ordezkari gisa, Ziriza eraikina Gipuzkoako udalerriari lagatzeko hitzarmena sinatu dute Gipuzkoako Ogasun Ordezkaritzan.
Sinadura horrek beste mugarri bat ekarri du PPAren Administrazio Kontseiluak 2021eko uztailaren 2ko bilkuran hartutako erabakian, erabilera publikorako irekitako edo udal-ekipamenduetarako diren hamar higiezin lagatzea ahalbidetzeko hainbat formula ezartzeko. Horrela, bete egiten da José Antonio Santano, Garraioen eta Mugikortasun Iraunkorraren Estatu idazkariak, portura egindako bisitan iragarritako konpromisoa, 2024an Ziriza eraikinaren eskualdaketa lortzeko administrazio-izapideak amaitzeko.
Lagapen horri esker, Udalak kultur helburu eta jardueretarako baliatu ahal izango du eraikina, azpiegitura enblematiko baten titulartasuna bere gain hartzeaz gain, pasaitarrentzat aukera berriei atea irekiz.
Teo Alberro, Pasaiako alkatea, pozik agertu da lorpen horrekin: "Gaurko sinadura urrats erabakigarria da Pasaiarentzat portu-hiri integrazioan, eta bereziki Trintxerperentzat. Ziriza eraikina gune historikoa da, eta udal-kudeaketapean eta gizarte-eragileen lidergoarekin, tokiko eragile soziokultural berria izango da".
Bestalde, PPAko presidente Joakin Telleriak nabarmendu duenez, "ekintza hau urrats berri bat da gure estrategiaren barruan, gure inguruko udalerriekiko harremanak sendotzeko, badia biziberritzeko eta pasaitarren bizitza hobetzen jarraitzeko".
Desagertzetik salbatua
Ziriza eraikina, jatorrian, Naviera Transafrica enpresaren egoitza zen, eta arrantza-enpresa horren bulegoen eta tresnen biltegiratzearen erabilera mistoarekin eraiki zen. Joan den mendeko 80ko hamarkadako arrantza-sektorearen krisiak eraikina diseinatu zeneko erabileretarako erabil zezaketen enpresa asko desagerrarazi zituen.
Bere dimentsio garrantzitsuak (1.300 m2 oinplanoan) eta barne banaketa bereziak erabilera alternatibo osoa emateko zailtasuna ekarri dute. Funtzionaltasun teknikoa galdu ondoren, kultur zentro bihurtzeko ekimenak eraikina desagertzetik salbatu zuen. Harrezkero, hainbat kultur adierazpenen egoitza izan da.
Udalak nabarmendu duenez, urrats hori "benetako eraldaketa-aukera da barrutiarentzat, eta Zirizaren izaera eta erabilerak bizilagunekin batera definitzea proposatu du, baita Trintxerpeko eragile soziokulturalek diseinuan eta garapenean funtsezko zeregina izatea ere".
Herrera Iparra administrazioen artean antolatu eta koordinatutako eraldaketa-prozesu sakona jasaten ari da, eta hiri-izaera areagotzen ari da. Aurreko adibide batzuk dira Herrerako geltokiaren eta Trintxerpeko barrutiaren arteko oinezkoentzako eta bizikletentzako lotura, eta laster SPRILURen erabilera tertziarioko eraikina kokatuko den partzelaren urbanizazio osagarria; horrek, halaber, Posta Eraikina desagertzea ekarriko du.
(Pasaia, 2024ko irailaren 25a).- Pasaiako Portu Agintaritzak (PPA) eta Pasaiako Udalak akordio bat lortu dute portuko lursailean dauden espazio publikoak mantentzeko lagapena egiteko. Udalak mantentze-gastuari aurre egingo dio Gipuzkoako Foru Aldundiko Mugikortasuneko, Turismoko eta Lurralde Antolaketako Departamentuaren finantzaketari esker.
Zehazki, irailaren 24ko udalbatzan onartutako eta bi aldeek sinatutako hitzarmenak 76.475 m2-ko azalera hartzen du Euskotrenen Herrerako geltokiaren eta San Pedroko Puntas arteko eremuetan: Herrerako biltegien estalkia (6.900 m2), Euskadi etorbidea 1 (4.700 m2), Euskadi etorbidea 2 (3.800 m2), Trintxerpe kaia (11.900 m2), lonja (26.600 m2 terrazaren edo estalkiaren eta plazaren artean), Arraunlari (8.400 m2), Torreatze-Puntas (6.500 m2). Espazio horietan, azken urteotan, Portu Agintaritzak, gainerako erakundeekin lankidetzan, urbanizazio-obra garrantzitsuak egin ditu.
Lankidetza-akordio berri hau aldez aurretik egin beharreko izapidea da, Gipuzkoako Foru Aldundiak, Mugikortasuneko, Turismoko eta Lurralde Antolaketako Departamentuaren bitartez, Pasaiako Udala finantza dezan portuko lurretan dauden espazio publikoak mantentzeko. Zehazki, akordio horren arabera, Udalak 400.000 euro jasoko ditu Aldundiaren eskutik, akordioan jasotako erabilera publikorako espazio irekien kontserbazioari eta mantentzeari (konponketak, argiteria, garbiketa, lorezaintza, etab.) ekiteko. Diru horrekin Udalak ez du inolako kosturik ordaindu beharko mantentze-lan horrengatik.
Espazioen mugaketa-plano honen arabera, mantentze- eta kontserbazio-lan erregularretan sartzen ez diren aparteko gastuak Pasaiako Portu Agintaritzaren kontura izango dira. Esate baterako, egiturako errefortzuak, sortzen diren espazioaren titularrak finantzatuko ditu.
Aipatu behar da mantentzeko betebeharra espazioak jendearentzat irekita daudenean hasiko dela. Horrek esan nahi du jendeari ireki aurretik obrak behar dituzten kasu horietan, esate baterako Sprilurreko (Euskadi Etorbidea) eraikinaren urbanizazio berriaren kasuan, ez dela horrelakorik egingo PPAk obrak amaitu arte.
Lankidetza-hitzarmenak lau urteko indarraldia izango du, eta urteko luzapenak egiteko aukera izango du. Joakin Telleria Pasaiako Portu Agintaritzako presidenteak eta Teo Alberro Pasaiako alkateak sinatu dute Pasaiako Udalean egindako ekitaldi batean, Azahara Dominguez Mugikortasuneko, Turismoko eta Lurralde Antolaketako diputatua ere bertan dela.
Alkateak adierazi du hitzarmen hau sinatzea "beste urrats bat" dela portu-hiria integratzeko bidean, eta pasaitarrentzat aisialdirako aukerak sortzen jarraitzen duela: "Hitzarmen honek aukera ematen digu bermatzeko herritarren egunerokotasunean ezinbestekoak diren espazioak erabilera publikorako irekita egongo direla aurrerantzean ere, eta egoera onean mantendu ahal izango ditugula Gipuzkoako Foru Aldundiaren lankidetzari esker".
"Akordio hau Portu Agintaritzak azken urteotan Portu eta Hiri arloan egin dituen jarduera guztien gailurra da, non 33.500 m2-ko espazio berriak gauzatu diren, hala nola herritarrei ireki zaizkien Lonjaren estalkia edo Herrerako biltegiena. Udalari eskerrak eman nahi dizkiogu Pasaiako bizilagunei irekitako guneen kalitatea bermatu ahal izateko lankidetza-akordio hau lortzeko eskaini duten erraztasun eta konpromisoarengatik," azpimarratu du Joakin Telleriak.
Bestalde, Azahara Dominguez diputatua pozik agertu da hitzarmena sinatu izanarekin, eta gogorarazi du "beharrezko aldez aurreko urratsa" dela bere sailak Udalak bere gain hartzen dituen mantentze-lanak finantzatu ahal izateko. Era berean, foru erakundeak Pasaiako badiaren biziberritze integralarekin duen "konpromisoa" berretsi du diputatuak. "Pasaiako badia lehengoratzera bideratutako jarduerak gure gobernuaren lehentasunezko ardatza izan dira eta dira, eta, beraz, Pasaiako Udala finantzatuko dugu hitzarmen honetan agintzen zaizkion lanak bere gain har ditzan. Pasaitarren gozamenerako espazioak berreskuratzea eta Pasaialdeko eremu osoa biziberritzea funtsezkoa da, herritarrek bizi-kalitatea hobetzeko ez ezik, Gipuzkoa justuago eta kuestionatuago baterantz aurrera egiteko ere".
Pasaiako Portu Agintaritzak (PPA) Pasaiako badian bainatzeko debekua gogorarazi die pasaitarrei eta inguruko gainerako herriei, batez ere azken egunetan portuko hainbat eremuren erabilera desegoki eta arriskutsuarekin lotutako gertakariak erregistratu ondoren.
Badiako urak portuko, arrantzako, kiroleko eta aisialdiko nautikako jardueretarako baino ez dira, eta portu-ingurunearen segurtasuna eta funtzionamendu egokia bermatzeko araututa daude. Gogoratu behar da, gainera, bainatzeko debekua dela eta, sorospen-zerbitzurik ez duten urak direla.
Jarraibide horiek ez betetzeak arrisku handia dakar pertsonen segurtasunerako; izan ere, badiako eguneroko jarduerak ontzien etengabeko maniobrak eta beste nabigazio-jarduera batzuk dakartza, bainuarekin bateraezinak direnak.
Bereziki larria da bainulariak, merkataritza-ontziak eta arrantza-ontziak badiara sartzea ahalbidetzen duen kanalen aritzea.
Ildo horretan, uretara jauzi egiteko dauden itsas seinaleen balizak erabiltzea pertsonen segurtasunerako arrisku larria dela gaineratu behar da, eta, gainera, seinale horiek funtsezko tresna direla itsas jarduera segurtasunez eta eraginkortasunez garatzeko. Hau da, ez dira jolaserako eta bainu-jarduerarako elementuak, eta, beraz, guztiz debekatuta dago helburu horietarako manipulatzea eta erabiltzea.
Horretarako, Pasaiako Portu Agintaritzak kartelak jarriko ditu arrisku bereziko eremuetan, bainatzea eta itsas seinaleetarako sarbidea debekatzeko.
Udan zaintza berezia egingo da, adierazitakoa bete dadin eta, horrela, praktika txarrak eta horiek eragin ditzaketen istripuak saihesteko.