Pasaiako Portu Agintaritzak jakinarazi duenez, larunbat honetan, maiatzaren 17an, eskola-kiroleko piraguismoko 2024-2025 aldiko ikasleen VII. proba egingo da Pasaiako badian, eta, antolaketarako behar den lekua ahalbidetzeko, Trintxerpe kaiko aparkaleku mugatua itxita egongo da 20:00ak arte (ikusi planoa).
Pasaiako Portu Agintaritzak (PPA) bi larrialdi-simulakro egingo ditu bihar, maiatzak 15, osteguna, bere Autobabeserako Plana (PAU) eta Itsasoko Barne Plana (PIM) indartzeko.
Goizean, 10:30etan, Lezo 2ko kaian, ontziratu gabeko ferrosilizioaren zamalanetan saka bat erorita gertatutako istripu baten simulazioa egingo da.
Bertan, panpinen edo boluntarioen bidez irudikatutako diren eta patologia desberdinak izango dituzten 5 pertsona egongo dira. Simulazioan PPAk, Algeposa operadoreak, suhiltzaileek, Osakidetzak, DYAk, Kaizaingoak eta kanpoko larrialdi-zerbitzuek parte hartuko dute.
Lehen simulazio honen helburu nagusiak dira egoera horien aurrean koordinazioa eta salgai arriskutsuekin izandako gorabeheren aurrean jarduteko protokoloa gauzatzea.
Arratsaldean, 15:00etan, jatorri ezezaguneko hidrokarburoen isurketa simulatuko da, itsasoaren egoeraren arabera, barruko edo kanpoko uretan.
Simulazioan parte hartuko dute Kaizaingoak, amarratzaileak, praktikoak, atoiontziak, Gurutze Gorriak, Ertzaintzak, Guardia Zibilak eta, ziurrenik, Itsas Salbamenduak.
Helburuen artean daude euste-hesien erabilera egiaztatzea, lehorreko eta itsasoko ekipoak koordinatzea, sakonera txikiko maniobrak egitea eta marearen konpentsatzaileak ebaluatzea.
Simulazioek eragingo dituzten sirena eta ekipoen mugimenduak erabat kontrolatuta egongo dira, eta azken egunetan prestakuntza-saioak egin dira emakidadunak, operadoreak eta larrialdi-zerbitzuak prest egon daitezen. Gainera, Donostia, Pasaia, Errenteria eta Lezo udalerriak ere jakinaren gainean daude.
Pasaiako portuak, bere jardueraren jasangarritasuna hobetzeko konpromisoan, Onshore Power Supply (OPS) teknologia berriztagarria dartsenara iristeko urratsak ematen jarraitzen du. Kasu honetan, Pasaiako Portu Agintaritzak (APP) abian jarri ditu bere sare elektrikoa modernizatzeko eta teknologia berri horien beharretara egokitzeko jarduerak, solteko gaiak garraiatzen dituzten ontzientzat edo bulk carrier-entzat.
Lanak apirilean hasi eta datorren udazkenean amaituko dira, eta egungo behe-tentsioko sarea egokitzeko dira, OPS karga-estazioetara konektatu ahal izango diren solteko gaiak garraiatzen dituzten ontzi berrien potentzia-eskaria hornitu ahal izateko.
"Ontzi mota horrek 25 kW-tik 100 kW-ra bitarteko potentzia behar du, eta, beraz, koadro elektriko orokorrak berritu behar dira, portutik elikatu ahal izateko", azaldu du David Candelario PPAko zuzendariak.
OPS teknologiak (cold ironing ere esaten zaio) aukera ematen die kaietan atrakatutako ontziei, estazioen bidez, portuko sare elektrikora konektatzeko, bertan dauden bitartean, eta, ondorioz, emisio kutsatzaileak eta zarata-emisioak murrizteko.
PPA-ren behe-tentsioko instalazioa egokitzeko jarduerek 768.000 euroko kostua dute, eta Europar Batasuneko (EB) Eskualde Garapeneko Europako Funtsaren (FEDER 4) bidez finantzatzen dira. Proiektua Espainiako Eskualde Anitzeko Programaren (POPE) barruan sartzen da (FEDER 2021-2027). Funtsezko tresna da Espainiako portuen iraunkortasuna eta konektibitatea sustatzeko eta portuen lehiakortasuna eta garapena bultzatzeko.
Iberdrolaren proiektua
Udazkenerako aurreikusitako instalazio hori Iberdrolak Kaputxinos kaian OPS hargune bat ezartzeko proiektuari gehitu behar zaio, UECC ontzi-enpresaren ibilgailuz betetako Ro-Ro trafiko-ontzientzat, 2025erako martxan egotea espero dena.
Ekimenak Garraio, Mugikortasun eta Hiri Agenda Ministerioaren (MITMA) laguntza du, Berreskurapen, Eraldaketa eta Erresilientzia Planaren esparruan Garraio Jasangarri eta Digitalari Laguntzeko Programaren bidez, EBko Next Generation funtsek finantzatuta.
"Portu Agintaritzaren ekimenekin, bai gaur aurkezten dugunarekin, bai operadoreek egiten dituztenekin, esaterako Iberdrola UECCrentzat egiten ari den hau, portuko jasangarritasunean aurrera egiten jarraitzen dugu, ingurumenarekiko eta, beraz, inguruko udalerrietako herritarrengan eragin positiboa sortuz", nabarmendu du Izaskun Goñi PPA-ko presidenteak.
Oarsoaldea eskualdeak eredu ekonomiko iraunkorrago baterantz aurrera egiten jarraitzen du, etorkizuneko erronkekin konektatuta, AZTI zentro teknologikoak, Oarsoaldea Garapen Agentziak eta Pasaiako Portu Agintaritzak bultzatutako Oarsoaldea Urdina ekimenari esker, Eusko Jaurlaritzaren finantza-laguntzarekin Berpiztu programaren eta ZAP (Lehentasunezko Jarduera Eremuak) estrategiaren esparruan. Lankidetza-gune hori foku-puntu gisa finkatzen ari da, ekonomia urdinaren eremuan proiektuen jarraipena egiteko eta irtenbide berriak bultzatzeko, berrikuntza teknologikoaren, itsas industriaren eta lurralde-garapenaren arteko sinergiak sustatuz.
Ikuspegi horren adibide bat izan da gaur goizean Pasaian Rekreando enpresa donostiarrak garatutako gailu berritzaile bat aurkeztea: Itsas Salbamenduko larrialdi-egoeretarako diseinatutako isolamendu-burbuila eramangarri bat. Sistema arin eta azkar instalatzen da, eta gaixotasun infekziosoak, erredura larriak, alergia larriak edo immunodepresioa dituzten pazienteak modu seguruan isolatzeko aukera ematen du, baita ingurune operatibo konplexuetan ere, hala nola itsasoan.
Itsas sektoreko funtsezko ordezkariek parte hartu dute jardunaldian, hala nola Lourdes Oña Méndez, Bilboko Salbamendu Koordinazio Zentroko burua; Germán Erostarbe, Santanderreko zentroko burua eta Operazio Berezien Sailean esperientzia duena; eta Amelia González, Pasaiako itsas kapitaina. Bertan izan dira, halaber, Izaskun Goñi eta David Candelario, Pasaiako Portu Agintaritzako lehendakaria eta zuzendaria, Julien Mader, AZTIko Itsas Teknologiako zuzendaria, Fernando Nebreda, Oarsoaldeko zuzendaria, eta Aizpea Otaegi, Oarsoaldea Garapen Agentziaren presidentea eta Errenteriako alkatesa.
Saioan, teknologia horrek agertoki errealetan izan ditzakeen aplikazioak aztertu dira, eta agerian geratu da Oarsoaldea Urdina Poloak ingurune bideratzaile gisa duen zeregina, soluzio teknologikoak itsasoaren benetako beharrekin konektatzeko.
“Oarsoaldea Urdina Poloa lehen fruituak ematen ari da ekonomia aktibatzeko motor gisa, itsas sektorean berrikuntza sustatuz. Jardunaldi hau lortzen ari garen aurrerapenen adibide argia da” nabarmendu du Julien Maderrek, topaketa horiek tokikotik aukera berriak azaleratzeko duten balioa azpimarratuz.
Bestalde, Izaskun Goñik, Pasaiako Portuko Agintaritzako presidenteak, berrikuntzak portu-ekosistemaren garapenean duen funtsezko papera azpimarratu du: “Guretzat, AZTIren presentzia Pasaiako portuan balio estrategiko handikoa da. Gure instalazioetan itsas ingurunea ikertzeko eta itsas teknologian aurrera egiteko zentro bat izatea indar handia da. Berrikuntza sektore ororentzat itsasargi da. Portu Agintaritzatik, ahalik eta gehien baliatuko ditugu eskaintzen dizkigun aukerak, eta portuko komunitate osoaren artean dinamika berritzaileak bultzatuko ditugu.”
Era berean, Aizpea Otaegi, Oarsoaldea Garapen Agentziaren presidenteak ere balioan jarri du Oarsoaldea Urdina Poloaren baitan garatzen ari den lankidetza dinamika. “Erakunde anitzen arteko elkarlana funtsezkoa izan da eta izango da, eskualdearen garapen sozioekonomikorako esparru estrategikoa den ekonomia urdinaren eremuan jauzi bat emateko”. Bide horretan AZTIren funtzio traktorea azpimarratu du eta badiak esperimentaziorako eta berrikuntzarako eskaintzen dituen aukerak balioan jarri ditu. Horregatik, orain arte bezala, aurrerantzean ere lankidetza eredu honetan jarraitzeko gonbidapena luzatu die gainontzeko eragileei.
Oraindik garapen fasean dagoen arren, Oarsoaldea Urdina ekonomia urdinean erreferente hasiberri gisa kokatzen hasi da, non lankidetza publiko-pribatuak eta berrikuntzaren aldeko apustuak hazkunde eta espezializazio bide berriak irekitzen ari diren lurralderako.